PUUR REIZEN - Reisbureau Zuid-Afrika, Tanzania, Namibië, Botswana & Costa Rica

Van de Caraïbische kust naar de Oceaankust door regenwouden en bergen in 16 dagen

REISOVERZICHT

Na de verkenning van San José zetten we koers naar Tortuguero waar we zeeschildpadden zien en een boottocht maken over de romantische en wilde kanalen van het gelijknamig Nationaal park. Bij het tropisch regenwoud van het Tirimbina Biological Reserve kunnen we een koffietour doen of een rafttocht maken over de Sarapiqui rivier. Bij Puerto Viejo de Talamanca ervaren we de schoonheid van de Caraïbische stranden en maken we een wandeling door het Nationaal Park van Cahuita. Onze volgende stop is Turrialba. Hier kunnen we een bezoek brengen aan de meest actieve vulkaan van Costa Rica. In de nevelwouden van San Gerardo de Dota gaan we in de vroege ochtend op zoek naar de Quetzal. Tijd nu om af te dalen naar de Stille Oceaan. Eerst verblijven we in Ojochal dat een schitterende uitvalsbasis is om de watervallen bij Dominical en de stranden van het Marino Ballena National Park te bezoeken. Van januari tot maart en tussen juli en eind oktober passeren talloze walvissen voor de kust.  De laatste stop maken we bij het Manuel Antonio National Park, zonder twijfel één van de mooiste nationale parken in Costa Rica.

DAG 1: AANKOMST - SAN JOSE

Verwelkoming op de luchthaven en transfer naar Hotel Aranjuez in het centrum van San José. Buiten aan de luchthaventerminal worden we opgewacht door onze chauffeur met een bordje met onze naam. De chauffeur overhandigt ons onze vouchers, een landkaart van Costa Rica en algemene informatie.

Het boutique hotel Presidente ligt pal in het centrum van San José, op 100m van het nationaal theater en op loopafstand van de andere attracties van de stad. Het hotel heeft een mooi dakterras en biedt een dagelijks ontbijtbuffet en gratis Wifi. De kamers zijn ruim en modern ingericht.

DAG 2: SAN JOSE - TORTUGUERO NATIONAL PARK

In de vroege ochtend worden we bij ons hotel opgehaald door een busje voor de reis naar Tortuguero.Het eerste gedeelte van de rit (ruim een uur) voert door het prachtige Braulio Carrillo National Park, een eerste kennismaking met de natuur in de tropen. Vanuit het busje kunnen we de enorme omvang van de bomen en de bladeren bewonderen. Van op afstand zien we de groene rivieren en prachtige watervallen. We rijden over de rivier de Sucio (de "vieze" rivier), die ontspringt op de vulkaan de Irazú en vulkanisch materiaal met zich meeneemt. Daarna dalen we naar de Caraïbische laaglanden om vlakbij het plaatsje Guápiles een typisch ontbijt te nuttigen.

Vervolgens rijden we dwars door uitgestrekte bananen- en ananasplantages naar La Pavona, een klein haventje waar we overstappen in een overdekte boot voor een tocht van ongeveer 1 uur naar het Tortuguero National Park. Het gebied is enkel per boot of vliegtuig bereikbaar. Nog vóór aankomst in het hotel bezoeken we het dorpje Tortuguero en het Turtle Museum. Tortuguero is gelegen op een smalle landtong tussen de Caraïbische zee en de Rio Tortuguero. De bevolking is overwegend AfroCaribisch en het bezoek is een mooie gelegenheid om de relaxte sfeer op te snuiven. Tijdens het verblijf in Tortuguero maken we deel uit van een klein internationaal gezelschap onder leiding van een natuurgids.

De Aninga Lodge is met zijn 33 vrijstaande bungalows één van de kleinere lodges in Tortuguero. De meeste bungalows zijn gebouwd op palen om de natuur zoveel mogelijk te ontzien. De lodge is schitterend gelegen aan de lagune van Tortuguero, naast het zusterverblijf Pachira Lodge. De lodge beschikt over een zwembad en een restaurant. Gasten kunnen gebruik maken van wifi.

DAG 3: TORTUGUERO NATIONAL PARK

De wilde en romantische kanalen van het Tortuguero National Park herbergen 350 vogelsoorten, 3 soorten apen (brul-, slinger- en capucijnapen) toekans, papegaaien, luiaards, kleurrijke giftige kikkers, wilde katten en veel meer. De kilometerslange stranden langs de ruige Caraïbische zee zijn één van de belangrijkste broedplaatsen ter wereld voor de Groene Zeeschildpad. Tussen juli en eind oktober is het mogelijk om het broedritueel van deze schildpadden onder leiding van een parkranger te aanschouwen.

In de voormiddag maken we een boottocht en gaan we op zoek naar wilde dieren. We varen in een open fluisterboot over verschillende aftakkingen van de rivier langs het regenwoud. Boven onze hoofden voeren kapucijn- en slingerapen hun mooiste kunstjes uit. Langs de rivier spreiden slangenhalsvogels hun vleugels in de stralende zon. Aan de oevers van de rivieren zien we kaaimannen en moeras-schildpadden.

De dichtbegroeide bossen en waterwegen zijn een habitat voor onder andere vleermuizen, hagedissen, wasberen, leguanen, spitssnuitkrokodillen, otters en talloze vogelsoorten. Een waar paradijs voor jonge natuurliefhebbers! In de namiddag is er vrije tijd om rustig te genieten van de mooie natuur of om een wandeling maken door de jungle die het hotel omzoomt.

DAG 4: TORTUGUERO NATIONAL PARK - PUERTO VIEJO DE SARAPIQUI

We verlaten Tortuguero met de boot en genieten van de prachtige rivier. Wanneer we terug in La Pavona aankomen, stappen we over op de bus die ons terug naar Guápiles rijdt. Na de lunch ontvangen we onze huurauto. De rit naar Sarapiqui is kort zodat we op ons gemak kunnen wennen aan het Costa Ricaanse verkeer. We rijden door een agrarisch gebied met uitgestrekte ananas- en palmhartplantages en begrijpen waarom Costa Rica het belangrijkste ananas-exporterende land ter wereld is.

Sarapiquis Rainforest Lodge, dat op 200 meter van het beroemde Tirimbina Rainforest gelegen is, is een bijzonder hotel waarvan de architectuur geïnspireerd is op de bouwstijl van de inheemse bevolking. Dit komt vooral tot uiting doordat de kamers zich in ronde 'palenques' bevinden. De tuinen rondom het hotel zijn ontworpen door landschapsarchitecten. Het hotel beschikt over een klein zwembad.

DAG 5: PUERTO VIEJO DE SARAPIQUI

Puerto Viejo betekent 'oude haven' en de naam suggereert de belangrijke functie die het stadje had voor het transport in tijden dat wegen nog nauwelijks bestonden. Het gebied rond Sarapiquí heeft de laatste jaren steeds meer naam gekregen onder de natuurliefhebbers vanwege de enorme vogelrijkdom. Er zijn nog grote aaneengesloten stukken laaglandregenwoud en een aantal gerenommeerde onderzoeksinstituten hebben hier hun research-centra gevestigd. Door het gebied loopt de rivier de Sarapiquí, een bekende rivier om te raften, dat gaan we vandaag dan ook doen.

De Sarapiquí rivier is één van de meest populaire raftrivieren voor beginners. Bij het raften vaar je met 6 personen in een rubberen boot door verschillende stroomversnellingen in de rivier. De rivier heeft klasse 2-3 (op een schaal van 1-5), hetgeen betekent dat stroomversnellingen garant staan voor actie, maar dat de moeilijkheidsgraad niet te hoog is. De tocht duurt ongeveer 2 uur. Een fruitsnack, transport, materiaal en professionele begeleiding zijn inbegrepen.

DAG 6: PUERTO VIEJO DE SARAPIQUI - PUERTO VIEJO DE TALAMANCA

Vanuit Sarapiquí is het slechts een uurtje rijden naar het dorpje Guapiles en vandaar uit rijden we verder in de richting van de Caribische Zee. Vlak bij de havenstad Puerto Limón slaan we af in zuidelijke richting en volgen de hele kustlijn tot aan het Caraïbische dorpje Puerto Viejo.

Bij Puerto Viejo de Talamanca ervaar je de pracht van de kust en de gekende relaxe Caraïbische sfeer ten volle. Een aantal kilometers verder in de richting van Panama kan je bij Manzanillo heerlijk van het ene prachtig strandje naar een ander nog mooier strandje wandelen en zwemmen in het warme Caraïbische water. Het Cahuita National Park ligt op enkele kilometers van Puerto Viejo de Talamanca (richting Limon) en is daardoor zeer toegankelijk. In het park zijn er heel mooie verlaten stranden met prima zwemmogelijkheden. Via een wandelpad kunnen liefhebbers prachtige wandelingen door het regenwoud maken. 's Avonds kan je de charme van Puerto Viejo de Talamanca ontdekken en genieten van de lokale Caraïbische keuken.

De Azania Lodge is een zeer sfeervol hotel in het plaatsje Cocles, iets ten zuiden van Puerto Viejo. De smaakvol ingerichte bungalows bieden plaats aan vier personen. De lodge beschikt over een zwembad en een goed restaurant. De Caraïbische Zee ligt op 100 meter afstand.

DAG 7: CAHUITA NATIONAL PARK

Liefhebbers van wandelen door het regenwoud en langs verlaten stranden kunnen hun hart ophalen in het nationale park Cahuita dat op enkele kilometers van Puerto Viejo De Talamanca ligt.

Optionele excursie: snorkelen en hiken in het Cahuita National Park. Vlak voor de kust van het Nationale Park Cahuita ligt één van de mooiste koraalriffen van Costa Rica. Met een lokale gids varen we er in een open bootje naar toe. We hebben de gelegenheid om op twee plekken te snorkelen en schitterende felgekleurde tropische vissen te bewonderen. We worden afgezet aan een strandje in het Nationale Park waar we relaxen en genieten van de schitterende natuurlijke setting. Nadien wandelen we gedurende anderhalf uur met een tweetalige gids door het regenwoud en over tropische stranden terug naar het Cahuita. Onderweg zullen we zeker verschillende apensoorten en één of meerdere luiaards spotten! Er is een snack inbegrepen.

DAG 8: PUERTO VIEJO DE TALAMANCA - TURRIALBA

Tijd om afscheid te nemen van de verleidelijke Caraïbische kust! We rijden terug naar het noorden en nemen bij het plaatsje Siquirres de afslag naar Turrialba. We trekken langzaam de bergen in en genieten van het uitzicht over de Caribische laagvlakte en het Talamanca gebergte. Daarna dalen we af naar de Turrialba vallei.

De vallei van Turrialba is vooral bekend om de gelijknamige vulkaan, die op dit moment de meest actieve vulkaan van Costa Rica is. Bij Turrialba vinden we tevens de grootste archeologische opgravingen van het land en het Guayabo National Monument. In het pre-Colombiaanse tijdperk was dit een ontmoetingsplek van inheemse volkeren uit Zuid- en Centraal Amerika en had het naar alle waarschijnlijkheid een religieuze functie. Een bezoek is zeker de moeite waard.

Het boutique hotel Guayabo ligt bij het plaatsje Santa Cruz de Turrialba, niet ver van het Guayabo National Monument, de belangrijkste archeologische opgraving van het land. Het hotel beschikt over smaakvol ingerichte nette kamers, een prima restaurant en een prachtige tuin. Vanwege het koele klimaat is er geen zwembad. Vanuit het hotel hebben gasten een prachtig uitzicht op de Turrialba vulkaan, momenteel de meest actieve vulkaan van Costa Rica, en het stadje met de gelijknamige naam.

DAG 9: TURRIALBA - SAN GERARDO DE DOTA

Het is sterk aanbevolen om vandaag via de Irazú vulkaan naar onze bestemming te rijden. De Irazú is met zijn ruim 3400m de hoogste vulkaan van het land. Bij helder weer genieten we van prachtige uitzichten op de Turrialba vulkaan, het Braulio Carrillo National Park en het Talamanca gebergte. Vanaf de Irazú dalen we af naar de oude hoofdstad Cartago, het religieuze centrum van Costa Rica.

Wie interesse heeft, kan de beroemde basiliek bezoeken die het eindpunt is van de jaarlijkse bedevaart op 2 augustus. Binnen is "La Negrita" (de zwarte Madonna, patroon van Costa Rica), die in 1635 verscheen aan een eenvoudig boerenmeisje, te bewonderen. Na het bezoek aan Cartago rijden we over de Pan American Highway de bergen in richting de Cerro de la Muerte. Al stijgend zien we hoe het landschap verandert en als we uiteindelijk afslaan naar het dal van de Savegre, zijn we in het nevelwoud aangekomen.

San Gerardo de Dota ligt in de Savegre vallei, een arcadisch gebied dat dunbevolkt is en waarbij het besef om de natuur te beschermen in de genen van de bewoners zit. De beboste vallei en de indrukwekkende bergtoppen zorgen voor adembenemende vergezichten. De omliggende bossen zijn een leefgebied voor talloze vogels en we vinden er de grootste verscheidenheid aan inheemse plantensoorten van Midden Amerika. Omdat het gebied hoog gelegen is, is het klimaat er koel waarbij de nachten zelfs uitgesproken koud kunnen zijn. De vegetatie is typisch tropisch bergbos: altijd-groen eikenbos met bromelia's, varens, orchideeën, hoogland planten, magische bloemen en mossen. Deze omgeving is de beste plek van Costa Rica om Quetzals te observeren.

De familiaal gerunde lodge van Suenos del Bosque is, op een hoogte van 2200m, schitterend gelegen aan de rand van het Los Quetzales National Park. De charmante houten chalets hebben een balkon met uitzicht over het tropisch regenwoud. Gasten kunnen mooie wandelingen maken en exotische vogels spotten in de onmiddellijke omgeving van de lodge. De lodge organiseert activiteiten zoals jungletochten, paardrijden en vissen.

DAG 10: LOS QUETZALES NATIONAL PARK

Vandaag kunnen we de hele dag genieten van de schitterende omgeving. Er zijn diverse wandelpaden in het nevelwoud. Een zoektocht naar de mooiste vogel van Costa Rica: de Quetzal, is zeker een aanrader!

Optionele excursie: Quetzal Tour. Eén van de mooiste vogels (misschien wel dé mooiste vogel) van Costa Rica is de Quetzal en de beste plek om hem te spotten is in het dal van de Savegre bij San Gerardo de Dota. In de vroege ochtend trekken we er met een lokale gids op uit om deze vogel te lokaliseren en te spotten. De tocht duurt (afhankelijk van de tijd die we nodig hebben om de Quetzal te vinden)1,5 tot 2 uur. Na de wandeling ontbijten we in het hotel.

DAG 11: SAN GERARDO DE DOTA - OJOCHAL

Via de hoogste bergpas van het land (Cerro de la Muerte 3400m) rij je richting de Stille Oceaan. Je neemt de prachtige route tussen San Isidro del General naar het kustplaatsje Dominical en dan is het nog maar kort rijden naar je bestemming: Ojochal. Niet ver van het dorp ligt een archeologische site die tot werelderfgoed werd uitgeroepen. Hier liggen mysterieuze perfecte bolvormige stenen uit de tijd van vóór Columbus waarvan de precieze functie tot op heden onbekend is. Ojochal heeft een aantal uitstekende restaurants met internationale keuken.

In het nieuwe boutique hotel Yaba Chigui, kunnen we ons werkelijk één voelen met de omringende natuur. De bungalows zijn van alle gemakken voorzien, zoals een koelkast, koffiezet apparaat, en een kluisje voorzien. Aan de receptie is Wifi beschikbaar.

DAG 12: MARINO BALLENA NATIONAL PARK

Vandaag gaan we dolfijnen en walvissen spotten. In de ochtend schepen we in bij het Mariene Nationale Park Bahia Ballena voor een tocht op zee van ongeveer twee uren. Hoewel er geen 100% garantie is, is er er een grote kans om doflijnen te spotten. Wellicht zien we ook zeeschildpadden of manta's. Het National Park Bahia Ballena is tevens de beste plek in Costa Rica om walvissen te zien. De beste tijd hiervoor is van eind augustus tot en met oktober. De boot is overdekt. Er is fruit en water aanwezig.

In de omgeving van Ojochal zijn nog verschillende interessante activiteiten en excursies mogelijk. De mooiste wandeling in de omgeving is zeker deze bij Punta Uvita. In het nationale park Marino Ballena komt het strand dat de vorm heeft van een walvisstaart en omzoomd wordt door palmbomen bij eb bloot te liggen.

Niet ver van Ojochal bevinden zich de Cataratas Naucaya, twee indrukwekkende watervallen met een hoogte van 20m en 50m die we na een mooie wandeling te voet of per paard bereiken. Een duik in de natuurlijke zwembaden, zorgt voor een heerlijke verfrissing. Het lange, ruige, natuurlijke strand van Dominical dat op 30 minuten rijden van Ojochal gelegen is, is vooral bekend onder golfsurfers. Het mooie bruine zand nodigt uit tot een wandeling. De continu hoge golven maken van Dominical een perfecte locatie voor golfsurfen.

DAG 13: OJOCHAL - QUEPOS

Vandaag maken we een korte rit over de zuidelijke kustweg naar Manuel Antonio. In Quepos vinden we excellente restaurants, banken, winkels etc. Een smalle weg van 7km verbindt dit stadje met de stranden van Manuel Antonio.

Plaza Yara ligt precies tussen het stadje Quepos en de stranden van Manuel Antonio. Het heeft ruime suites, een zwembad en een restaurant waar ontbijt geserveerd wordt. Op korte afstand liggen vele restaurantjes en het bekende nationale park.

DAG 14: MANUEL ANTONIO NATIONAL PARK

Een bezoek aan het makkelijk toegankelijke Manuel Antonio National Park is een must. Dit park is zonder twijfel één van de mooiste nationale parken in Costa Rica. Behalve de indrukwekkende zandstranden en uitnodigende warme zee is het mogelijk om brulapen, capucijnaapjes, wasberen, leguanen en luiaards te spotten in het aangrenzende oerbos. Het park is dé habitat voor meer dan 100 zoogdiersoorten en meer dan 184 vogelsoorten.

Via een pad bereiken we een observatiedek met een fantastisch uitzicht over de beboste kliffen en de Stille Oceaan. Naast een prachtige wandeling door het weelderige, vochtige en tropische bos met een overvloed aan wilde dieren, zijn ook de prachtige stranden van het park de moeite waard. Deze witte zandstranden zijn omgeven door het warme, turquoise water van de Stille Oceaan. In de omgeving zijn verschillende interessante excursies als begeleide wandelingen, catamarantochten en kajaktochten door het mangrovewoud mogelijk.

DAG 15: MANUEL ANTONIO - ALAJUELA

Vanaf Quepos vervolg je route 34 (de Costanera Sur) langs de Pacifische kust tot aan het plaatsje Orotina waar je de tolweg 27 neemt. Verwacht ongeveer 3000 colones aan tol te betalen (in cash in colones). Je volgt nu deze weg tot aan de Centrale Vallei.

Guacima Escondida opende in november 2019 zijn deuren. Het hotel heeft slechts vier ruime deluxe kamers die onafhankelijk van elkaar gelegen zijn. Het hotel wordt omringd door een schitterende tuin. Gasten kunnen, in afwachting op hun vlucht naar huis, relaxen bij het zwembad. Het hotel ligt op slechts 10 minuten rijden van de internationale luchthaven.

DAG 16: ALAJUELA - SAN JOSE - VERTREK

We worden tijdig naar de luchthaven gebracht voor de terugvlucht.